ΔΟΚΙΜΗ: SEAT ATECA 1.0 TSI 115 PS
ΔΟΚΙΜΗ: SEAT ATECA 1.0 TSI 115 PS

ΚΕΙΜΕΝΟ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ

Το να ανήκεις σε έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους παγκοσμίως, έχει θετικότατες επιπτώσεις, αλλά όπως και να το κάνουμε, υπάρχουν και οι ελαφρώς αρνητικές πτυχές του πράγματος. Εν προκειμένω, οι Ισπανοί το «πάλευαν» εδώ και χρόνια με τις εκδόσεις «freetrack» σε Altea και Leon, αλλά σε μία εποχή που «βρέχει» SUV από όλες τις εταιρίες, είναι κρίμα να περιμένεις το πολυπόθητο «ΟΚ» από τη «μαμά» VW τόσα χρόνια. Και δεν είναι ότι δεν υπάρχουν οι δυνατότητες. Θα υπενθυμίσω απλά, ότι ακόμα και το Audi Q3 το κατασκευάζουν οι Καταλανοί εκεί στο Martorell. Είναι καθαρά θέμα στρατηγικής του ομίλου.

Κάλλιο αργά παρά ποτέ, φυσικά, και με το Ateca οι Ισπανοί αποδεικνύουν περίτρανα, ότι αν τους αφήσουν να δημιουργούν ελεύθερα, τότε και μπορούν και θέλουν να απαντάνε σε οποιαδήποτε τάση των καιρών. Το πρώτο, λοιπόν, SUV της SEAT (ναι, SUV και όχι crossover), βασίζεται στην πλατφόρμα MQB του νέου VW Tiguan, δηλαδή την MQB που έχουμε δει σε δεκάδες μοντέλα εντός του ομίλου. Το γεγονός αυτό έχει μόνο θετικό αντίκτυπο. Με το μήκος να είναι λίγο κάτω από τα 4,4 m (ΜΧΠΧΥ: 4.363×1.841×1.601 mm), το Ateca δεν βάζει στο «στόχαστρο» μόνο τα «αδερφάκια» του VW Tiguan και Skoda Karoq, αλλά, κυρίως, την πρωτοκαθεδρία του Nissan Qashqai (και φυσικά και την… πληθώρα μικρομεσαίων SUV).

Σχεδιαστικά πετυχαίνει το στόχο του πολύ καλά. Δείχνει SUV από κάθε άποψη και ταυτόχρονα κρατάει τον δικό του ξεχωριστό χαρακτήρα που φανερώνει της καταβολές SEAT. Τόσο η χαρακτηριστική τραπεζοειδής μάσκα και τα εμπρός φωτιστικά σώματα με τα με τα ενσωματωμένα LED ημέρας, όσο και τα νεύρα στα πλαϊνά και οι τριγωνικές και τραπεζοειδής λεπτομέρειες, δημιουργούν ένα πολύ δυναμικό σύνολο που εναρμονίζεται με τη σύγχρονη σχεδιαστική ταυτότητα της εταιρίας.

Στο εσωτερικό, η εικόνα αυτή γίνεται ακόμα πιο ξεκάθαρη, καθώς το ταμπλό είναι σχεδόν αυτούσια «δανεισμένο» από το Leon. Αυτό σημαίνει ότι η φιλικότητα προς το χρήστη και η πρακτικότητα κινούνται σε πολύ καλά επίπεδα και, μάλιστα, στην προκειμένη περίπτωση με μεγαλύτερες ανέσεις και ευκολίες σε σχέση με το μικρομεσαίο hatchback. Οι χώροι ακόμα και για πέντε επιβάτες κινούνται σε κορυφαία για την κατηγορία επίπεδα, ενώ το ίδιο ισχύει και για τον χώρο αποσκευών με τα 510 λίτρα (στις τετρακίνητες εκδόσεις είναι 485) που με την αναδίπλωση 60:40 του πίσω καθίσματος μπορεί να φτάσει τα 1.604 λίτρα.

Ο βασικός εξοπλισμός είναι αρκετά πλούσιος και σε αυτό συμπεριλαμβάνεται εκτός από τη οθόνη πολλαπλών ενδείξεων στον ευανάγνωστο και όμορφο πίνακα οργάνων, και οθόνη αφής 5’’ (8’’ στις πλούσιες εκδόσεις) για το σύστημα πολυμέσων που προσφέρει όλες τις δυνατότητες σύνδεσης με smart συσκευές (από Bluetooth και USB μέχρι AUX-IN). Στις κορυφαίες εξοπλιστικά εκδόσεις υπάρχει φυσικά και δυνατότητα mirrorlink και Apple CarPlay και Android Auto, αλλά και δυνατότητα ασύρματης φόρτισης. Από τον βασικό εξοπλισμό δεν λείπουν και όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και άνεσης. Από 7 αερόσακους, ηλεκτρικό χειρόφρενο, cruise control, αισθητήρες πίεσης ελαστικών, ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό XDS και Hill Hold Control, μέχρι και σύστημα ανίχνευσης κόπωσης του οδηγού, αλλά και Front Assist που ανιχνεύει επερχόμενα εμπόδια και ειδοποιεί τον οδηγό. Προαιρετικά υπάρχει, φυσικά, και σειρά άλλων ηλεκτρονικών και οδηγικών βοηθημάτων, ενώ το Lane Keeping Assist σε συνδυασμό με το ενεργό cruise control προσφέρουν και… γεύση από ημιαυτόνομη οδήγηση.

Η πολύ καλή θέση οδήγησης σε προδιαθέτει και για τα οδηγικά του χαρακτηριστικά. Παρά τα 188 mm απόστασης από το έδαφος και τα 1.280 κιλά του αμαξώματος, το Ateca είναι πολύ ευκίνητο και «ελαφρύ» σε αίσθηση. Με γρήγορο, ακριβές και ικανοποιητικό σε αίσθηση για SUV τιμόνι, γρήγορο και με θετικό «κούμπωμα» μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων και δυνατά φρένα με «γεμάτη» αίσθηση ακόμα και έπειτα από αρκετή πίεση (αεριζόμενοι δίσκοι 312 mm εμπρός και απλοί 272 πίσω), το Ateca σε κάνει να νιώθεις περισσότερο ότι βρίσκεσαι σε μικρομεσαίο συμβατικό όχημα, παρά σε SUV. Παρά τη σχετικά σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης που προσφέρει ακρίβεια ελέγχου και περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, το Ateca αποδεικνύεται και αρκετά άνετο σε κάθε περίπτωση χωρίς κανένα απολύτως σημάδι «πλαδαρότητας» σε κάποιο σημείο. Η ποιότητα κύλισης μάλιστα είναι πολύ καλή και η αρκετά αθόρυβη κύλιση το καθιστά και πολύ ευχάριστο στην κάλυψη μεγάλων αποστάσεων. Τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης είναι δύσκολο να σπάσουν, ενώ ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση η ελαφριά υποστροφή έρχεται με πολύ γλυκό τρόπο και ελέγχεται πανεύκολα με λιγότερη πίεση στο δεξί πεντάλ.

Μπορεί μάλιστα οι 115 ίπποι από τον αλουμινένιο 3κύλινδρο 1.0 TSI, που «χάνεται» αρκετά κάτω από το εμπρός καπό, να μην ενθουσιάζουν, αλλά στην πράξη οι όποιες αμφιβολίες ξεδιαλύνονται εύκολα. Με καλή απόκριση και ελαστικότητα από χαμηλά, τα βγάζει πολύ καλά πέρα με το βάρος του αμαξώματος και χαρίζει και ικανοποιητικές επιδόσεις, με το κλασικό 0-100 km/h να πραγματοποιείται σε 11’’ και την τελική να αγγίζει τα 183 km/h. Η ζωντάνια του, μάλιστα, σε κάνει άμεσα να ξεπεράσεις το… ψυχολογικό, ότι, δηλαδή, μιλάμε για ένα 3κυλινδρο χιλιαράκι σε SUV μικρομεσαίων διαστάσεων. Μπορείς εύκολα να κινείσαι με ιδιαίτερα υψηλές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο και να διατηρείς αρκετά σβέλτους ρυθμούς ανά πάσα στιγμή χωρίς ιδιαίτερη πίεση, κάτι που οφείλεται και στα 200 Nm μέγιστης ροπής μόλις από τις 2.000 rpm.

Προσθέστε σε όλα αυτά και το 7,7 l/100 km μέσης κατανάλωσης βενζίνης που είδαμε μετά το τέλος της δοκιμής στον υπολογιστή ταξιδιού και συμπληρώστε την πολύ θετική εικόνα. Το καλό μάλιστα ήταν ότι ακόμα και έπειτα από σχετικά πιεσμένη οδήγηση η μέση κατανάλωση δεν ξέφυγε πολύ πάνω από αυτό.

Με βάση, λοιπόν, και την εξαιρετικά συμφέρουσα βασική τιμή των 19.950 ευρώ για τη βασική έκδοση του 1.0 TSI, το σύνολο κρίνεται ολοκληρωμένο και άκρως δελεαστικό για έναν οικογενειάρχη που θέλει χώρους, ποιότητα, πλούσιο εξοπλισμό και κυρίως σπορτίβ αίσθηση στο αισθητικό και οδηγικό προφίλ του. Α! Και να μην ξεχάσουμε! Με φορολογικό αποτύπωμα που δεν τραβάει την προσοχή του…

 

Tech Info

SEAT ATECA 1.0 TSI 115 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 3ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, TURBO

ΚΑΥΣΙΜΟ: BENZINH

ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc): 999

ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ [kW(PS)/rpm]: 85(115)/5.000-5.500

ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (Nm/rpm): 200/2.000-3.500

ΚΙΒΩΤΙΟ: ΜΗΧΑΝΙΚΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ

ΚΙΝΗΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ

ΜXΠXΥ (mm): 4.363×1.841×1.601

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm): 2.638

ΒΑΡΟΣ (kg): 1.280

ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (l) min/max: 510/1.604

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h): 183

0-100 km/h: 11,0’’

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (l/100 km)

ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: 6,2/4,6

ΜEΙΚΤΗ: 5,2

ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,7

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (g/km): 119

ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 19.950 ευρώ

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 116,62 ευρώ

ΚΕΙΜΕΝΟ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ